Jamila Salimpour | tribal-vatsatanssin isoäiti

Jamila Salimpour.jpg

Jamila Salimpourin (1926-2017) nimi on varmasti tuttu kaikille tribal-vatsatanssin harrastajille, mutta kuka hän oikeastaan on ja miksi hän on niin merkittävä hahmo vatsatanssiskenessä? Tästä postauksesta saat pintaraapaisun aiheeseen, mutta kirjoituksen lopussa on lukuvinkkejä, jotka kannattaa laittaa muistiin.

Jamila oli oman aikansa todellinen boss bitch! Hän mm.

  • pääsi 16-vuotiaana esiintyjäksi Ringling Brothers -sirkukseen

  • omisti Bagdad Cabaret -klubin San Franciscossa

  • oli mielettömän taitava sormisymbaalien soittaja

  • kasvatti tyttärensä Suhaila Salimpourin, josta tuli myös tanssija

  • perusti Bal Anat -tanssiryhmän vuonna 1968

  • kirjoitti artikkeleita itämaisen tanssin lehteen nimeltä Habibi

  • loi systemaattisen vatsatanssiformaatin, jonka parissa tanssijat eri puolilta maailmaa yhä treenaavat

Miten Jamila kiinnostui itämaisesta tanssista?

Jamila syntyi New Yorkissa sisilialaiseen maahanmuuttajaperheeseen. Hänen isänsä palveli Sisilian merivoimissa ja työskenteli pitkään Syyriassa ja Tunisiassa. Jamila sai ensi kosketuksen itämaiseen tanssiin hänen isänsä kautta, joka imitoi näkemiään vatsatanssiesityksiä. Myöhemmin Jamila muutti asumaan Los Angelesiin egyptiläisen Hyganooshin luo, jossa hän eli arabialaisen musiikin ja tanssin parissa. Jamila kävi säännöllisesti katsomassa egyptiläisiä elokuvia, joista hän opiskeli vatsatanssiliikkeitä. Hän nimesi jokaisen liikkeen ja pureskeli liikkeet osiin, jotta ne voisi opettaa eteenpäin. Esimerkiksi moni liike on nimetty liikettä esittävän tanssijan mukaan. Itämainen tanssi ja musiikki oli Jamilalle suuri intohimo, jolle hän omisti koko elämänsä.

Jamila ja Bal Anat

Jamila on tunnettu tribal-vatsatanssin äitinä. Hänen tanssiryhmänsä, Bal Anat, sai alkunsa The Renaissance Pleasure Faire -tapahtumasta Berkeleysta, Kaliforniasta. Jamila loi ryhmälle 30 minuutin esityksen, joka otti vaikutteita mm. Lähi-Idän kansantansseista, sirkuksesta sekä vatsatanssista. Hän vaihtoi tyypilliset kaksiosaiset vatsatanssiasut enemmän autenttisiin, peittäviin asuihin, joissa käytettiin raskaita materiaaleja sekä paljon koruja. Vatsatanssi ei sinänsä liity mitenkään renesanssifestareihin, mutta esitys oli todella pidetty. Moni luuli, että esitys oli “autenttista” itämaista tanssia, mutta esitys oli oikeasti puoliksi totta ja puoliksi fantasiaa.

Tapahtuman flyerissa luki, että Bal Anat tulee monista heimoista (from many tribes) ja on mahdollista, että tribal-vatsatanssi on saanut nimensä tästä lausahduksesta. Bal Anatin konseptia sekä tyyliä on imitoitu laajasti tribal-vatsatanssiskenessä ja usein tietämättä sen alkuperästä. Jamila ei koskaan tarkoituksellisesti luonut tribal-vatsatanssia niin kuin se nykyään tunnetaan vaan hänen intohimonsa oli monipuolisesti itämaisen tanssin parissa. Hän ei myöskään koskaan opettanut tribal-vatsatanssia vaan itämaista tanssia.

Jamila Salimpour -formaatti

Jamila Salimpour -tanssiformaatin opiskelu on mielenkiintoista, sillä monet liikkeet ovat tribal-vatsatanssijoille entuudestaan tuttuja. Tanssiessa huomaa selkeän yhteyden FCBD®-tanssityyliin. Monissa tanssiliikkeissä ja niiden nimissä on hyvin paljon yhtäläisyyttä, sillä Masha Archer oli Jamilan oppilas ja myöhemmin Masha oli Carolena Nericcion opettaja. Carolena on luonut improvisaatioon pohjautuvan FCBD-tanssityylin (entinen ATS). Jamilan tanssiformaatissa jokaisella liikkeellä on nimi ja tietty toteutustapa. Formaatin systemaattisuutta voi verrata esimerkiksi klassisen baletin järjestelmään.

Jamilan tyttärestä, Suhaila Salimpourista, tuli myös tanssija sekä tanssinopettaja jo nuorella iällä. Moni tribal fusion -vatsatanssin pioneereista on saanut vaikutteita Suhailasta ja hänen kehittämästään tanssitekniikasta.

Lisää tietoa Jamilasta ja Salimpourin perheestä

Jos haluat lukea enemmän Jamilan elämästä sekä urasta tanssijana ja tanssinopettaja, suosittelen lukemaan nämä alla mainitut kirjat, jotka saa ostettua ladattavina versioina täältä.

Jamila’s article book - Selections of Jamila Salimpour’s articles published in Habibi Magazine, 1974-1988
The Salimpour school of belly dance compendium - Volume 1: Beyond Jamila’s articles

Jamilan artikkeli “From many tribes - the origins of Bal Anat
Salimpourschool.com tarjoaa runsaasti tietoa Salimpour-perheestä.

Huom!
Termin tribal-vatsatanssi ja tribal fusion belly dance käytöstä on ollut laajalti keskustelua viime vuosina. Donna Mejian kirjoituksessa on hyvin avattu tätä aihetta. Lajin vaihtoehtoiseksi nimeksi on ehdotettu muun muassa “transnational fusion dance” ja uusimpana “transcultural fusion dance”. Carolena Nericcio vaihtoi American Tribal Stylen (ATS) nimeksi oman tanssiryhmänsä nimen Fat Chance Belly Dance Style (FCBDS).